-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:52212 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا در قرآن و روايات دلائلي بر كروي بودن زمين وجود دارد و اگر چنين دلائلي وجود دارد، برخي از آنها را يادآور شود؟
يكي از اسرار هستي كه در قرآن به آن اشاره شده است موضوع كروي بودن زمين مي باشد و اين حقيقت از آيات زير استفاده مي شود.
1 - و اورثنا القوم الذين كانو يستضعفون مشارق الارض و مغاربها
آن گروهي را كه ذليل و خوار شمرده شده بودند، وارث مشرقها و مغربهاي زمين قرار داديم.
2 - رب السماوات و الارض و ما بينها و رب المشارق
خداي آسمانها و زمين و آنچه در ميان آنها است و خداي مشرقها.
3 - فلا اقسم برب المشارق و المغارب انا القادرون
به خداي مشرقها و مغربها سوگند ما قادر و توانائيم.
توضيح اينكه: اين آيات همگي حاكي از تعدد مشرقها و مغربها، و نقطه طلوع و غروب آفتاب است كه لازمه آن كروي بودن زمين مي باشد زيرا در صورت كروي بودن زمين، طلوع خورشيد بر جزئي از اجزاء آن، ملازم با غروب آن از جزء ديگر است، و تعدد مشرق و مغرب خورشيد، بدون تكلف دلالت بر كروي بودن زمين گواهي مي دهد.
روايات كروي بودن زمين:
از رواياتي كه از پيشوايان معصوم ما وارد شده است بخوبي مي توان كروي بودن زمين را استفاده كرد از آن جمله روايتي است كه از حضرت صادق(ع) به مضمون زير نقل
ـــــــــــــــــــــ
(1)1- عراف
(2)2- معارج
(3)3- معارج

ـ3ـ
گرديده است.
امام صادق(ع) فرمود: در يكي از سفرها مردي با من همسفر گرديد او مقيد بود كه نماز مغرب را در تاريكي شب و نماز صبح را در تاريكي كامل آخر شب بخواند، اما من برخلاف او بودم هر موقع آفتاب غروب مي كرد، نماز مغرب را خوانده و هر موقع فجر طلوع مي نمود، نماز صبح را بجا مي آوردم او از من خواست كه من نيز مانند او رفتار كم و عمل خود را چنين توجيه مي كرد: آفتاب پيش از آن كه بر سر زمين ما طلوع كند بر ديگران طلوع مي نمايد و هنگاميكه از سرزمين ما ناپديد مي شود، هنوز بر گروهي ديگر طالع و نورافشان است.
امام صادق(ع) مي فرمايد: من به او گفتم وظيفه ما اين است كه هر موقع آفتاب از افق ما ناپديد شد نماز مغرب را بخوانيم، نبايد در انتظار غروب خروشيد از نقاط ديگر باشيم و هر موقع فجر صادق طلوع كرد بر ما است كه نماز صبح را بخوانيم اگر چه خورشيد در همان موقع بر نقاط ديگر طالع باشد، چنانكه بر مردم همان نقاط نيز لازم است، نمازهاي خود را طبق طلوع فجر و غروب آفتاب در افق خود انجام دهند.
در حديث ديگر چنين فرموده است انما عليك مشرقك و مغربك(2) تو بايد كه مشرق و مغرب منطقه خود را ملاك عمل قرار دهي.

(بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
1- وسائل الشيعه، ج 3، كتاب صلاه، ابواب وقت نماز
2- مدرك شماره 4(بالا)

ـ4ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.